HOME

• mei 2015
  • krabbels 4 oktober 2015

Opnieuw Nepal.
    Luchthaven Nepal zit zonder brandstof.
    Chinese luchtvaartmaatschappijen vliegen voorlopig even niet op Nepal vanwege een gebrek aan brandstof in het land in het Himalayagebergte.
    vlag nepal (475K) Het nationale vliegveld in Kathmandu krijgt geen kerosine meer geleverd als gevolg van blokkades aan de grens met India.
    Nepalezen, die etnische banden hebben met India houden verkeer aan de grens tegen uit protest tegen de nieuwe Nepalese Grondwet, die vorige maand is aangenomen. Ze vinden dat ze geen gelijke rechten hebben gekregen.
    China Southeren Airlines heeft vluchten van en naar Nepal geschrapt tot tenministe 10 oktober. China Eastern Airles tot 24 oktober.
    Het is nog onduidelijk of meer maatschappijen vergelijkbare stappen gaan nemen. Diverse maatschappijen met Kathmandu op de bestemmingenlijst hebben al aangegeven dat ze proberen extra brandstof mee te nemen, zodat ze wel op Nepal kunnen blijven vliegen.
    Voor het aannemen van de nieuwe Grondwet was het al onrustig in het Zuidaziatische land, omdat betogers een Hindoestaat probeerden af te dwingen. Bij protesten vielen zeker veertig doden.

krabbels 30 september 2015

Het nieuwe onderwijs???
    buitenspelen (95K)

krabbels 28 september 2015

Maan
    maan (31K) Vannacht volledige maansverduistering. De volgende is pas in 2033. Dat zullen we waarschijnlijk niet meer meemaken.
    Dus de wekker gezet. Van 4.15 tot 4.45 uur hebben we naar dit fenomeen gekeken. Daarna ons weer lekker omgedraaid en weer verder slapen .

krabbels 24 september 2015

Première.
    Première Holland natuur in de Delta.
    Gezien de langverwachte vervolgdocumentaire van “De Nieuwe Wildernis”
    de-film (63K) Voor de nieuwe docu reisden de makers maandenlang kris-kras door het Nederlandse Deltagebied. Daar brachten ze de flora en fauna op een bijzondere manier in beeld. Centraal in de film staat de maakbare natuur: Ons land is immers bij uitstek een cultuurlandschap, waar de eeuwenlange strijd tegen het water grote gevolgen heeft gehad voor de inrichting van het land. Denk maar aan de dijken en de gigantische deltawerken.
    Bij deze inrichting hebben planologen de natuur gelukkig niet uit het oog verloren. Onze deltaregio blijft daardoor een voor mondiale begrippen uniek gebied, waarin ruimte is voor grote grazers, talloze vogelsoorten, vissen en andere dieren. Deze dieren zien we dan ook volop terug in deze documentaire: van zeearend tot ijsvogel, van bever tot otter, van haas tot stekelbaars, van libelle tot vlinder.
    De film is het middelste deel van een natuurfilm trilogie. De makers hopen eind 2017 namelijk het derde en afsluitende deel “Waddeneiland – living on the edge uit te brengen.
    De beelden worden op fraaie wijze begeleid door de muziek van het Metropoolorkest.
    Vanwege de première kwam je het Filmhuis via een rode loper binnen.
    En in de pauze was er champagne met hapjes.

krabbels 17 september 2015

Van Goghjaar.
    Eind vorige week prachtig weer. Dus besloten we er op uit te gaan. Het doel werd het Nationaal Park De Hoge Veluwe.
    van_gogh (115K) Eerst een stukje fietsen en daarna naar het Kröller Müller museum voor de tentoonstelling "Van Gogh en Co, dwars door de collectie".
    Het museum presenteert zo’n 50 schilderijen en tekeningen uit de eigen Van Gogh collectie samen met werk van voorgangers, tijdgenoten en navolgers van Van Gogh.van_goghjaar_otterlo (70K) Onder hen François Bonvin, Charley Toorop, Henri Fantin-Latour, Jean-Baptiste-Camille Corot, Paul Cézanne, Adolphe Monticelli en Bart van der Leck.
    Overeenkomsten en verschillen.
    Vier thema’s worden uitgelicht: de menselijke figuur, natuurmotieven, stads- en dorpsgezichten en stillevens. Aan de hand van deze thema’s worden overeenkomsten en verschillen duidelijk en worden soms onverwachte verbanden gelegd tussen de verschillende kunstenaars.
    Na het bezoek aan het museum hebben we nog een flinke fietstocht door het Park gemaakt.
    Aan het einde van de dag zijn we even in Otterlo wezen kijken. Heel het dorp staat in het teken van Van Gogh.
    Overal zonnebloemen en in bijna elke tuin een afbeelding van een van zijn schilderijen.

krabbels 14 september 2015

Kleren kopen.
    Vorige week wilden we er eventjes op uit. We besloten naar de stad te lopen en daar op de snuffelmarkt "Gouds Montmartre" wat rond te kijken. Tevens wilden we bij "Trekpleister" en "Kruidvat" wat aanbiedingen inslaan.
    Het was prachtig weer en dus streken we op een terrasje neer waar we de lunch gingen gebruiken. Op wat opdringerige wespen na zaten we daar heerlijk.
    Hier stelde ik voor om even naar V en D te gaan om te kijken of ik een paar overhemden kon scoren.
    Aangezien ik een vreselijk hekel heb aan kleren kopen, is mijn assortiment overhemden tot het minimum geslonken.
    Op de herenafdeling van V en D een verkoper aangeschoten om bij het uitzoeken te helpen.
    Om de juiste maat te kunnen vaststellen, werd er een centimeter om mijn nek gelegd. Het bleek dat de maat die ik nodig had inmiddels een paar maten omhoog was gegaan.
    We hadden de keuze tussen twee modellen: Regulair en Slim Fit. Het eerste model was me veel te groot en hing slobberig rond mijn lijf. Maar het tweede model zat me als gegoten.
    Dus werden van dit model 5 overhemden uit gekozen.
    Tevreden dat we zo snel goed geslaagd waren, liepen we weer naar huis.
    Thuis werd 's avonds voor alle zekerheid een overhemd gepast. En wat bleek:.....het zat veel te krap. Dit terwijl het model en de maat in de winkel prima was.
    Dus de volgende dag op naar V en D. Daar een verkoper aangeschoten en gevraagd waarom het overhemd niet paste. Die liet me nog een pasoverhemd van dezelfde maat en hetzelfde model aantrekken. En raadsel:.....het zat als gegoten.
    Ook de verkoper was erg verbaasd en haalde er iemand bij. Er werd geopperd dat de pasmodellen misschien verouderd waren en dat de maten veranderd waren. Dus werd een nieuw overhemd van het Regulair model uit de schappen gehaald. En ja, hoor, prima!!
    Wij dus naar de schappen om nieuwe overhemden uit te zoeken. Na een tijdje zoeken hadden we er 6. Dus voorlopig kan ik vooruit.
    Thuis natuurlijk alle overhemden passen. Gelukkig zaten ze als gegoten.
    Overhemden: daar hoef ik eerste tien jaar niet naar uit te kijken!!

krabbels 7 september 2015

Straatbarbecue.
    Afgelopen zaterdag vond in onze straat weer de jaarlijkse straatbarbecue plaats.
    Hoewel het er even op leek, of het water met bakken uit de hemel zou komen, viel dat reuze mee. Vanaf een uur of vier was het redelijk droog.
    straatbarbecue (67K) Voor de waaghalzen waren er touwen over de singel gespannen, waarmee je naar de overkant kon komen. Drie dappere kinderen durfden het aan, maar moesten hun lef uiteindelijk met een nat pak bekopen.
    Het was weer een gezellig gebeuren. Jammer dat het wat koud was.
    Gelukkig waren er twee grote partytenten, die enige beschutting boden.
    Dat was ook wel nodig toen tegen achten een paar fikse buien losbarsten.
    Na een paar uur haakten wij af, om binnenshuis weer lekker warm te worden.
    Enkele enthousiastelingen zetten het feestje tot tegen twaalf uur voort.

krabbels 3 september 2015

Haagse school.
    Bezocht de tentoonstelling "Holland op z'n mooist", "Op reis met de Haagse school".
    polder bij Gouda (52K) Een mooie tentoonstelling. Eerder bezochten we deel 1 van deze tentoonstelling in het Gemeentelijk museum in Dordrecht.
    Charlotte Dematons heeft een boek gemaakt met dezelfde titel als de tentoonstelling.
    Samen met een oud vrouwtje en oud mannetje maken we een reis door Holland op z'n mooist. Via Bloemendaal, blonde duinen. naar Haarlem, langs Hollandse plassen en polderlandschappen, naar het strand in Scheveningen. De reis eindigt bij het Gemeentemuseum in Den Haag.
    Een wandelaar, een fietser en snelle skaters reizen met je mee. Ook de gele ballon, die in vele werken van Dematons voorkomt, tref je regelmatig in de tekeningen aan.
    Onze kleinkinderen vinden dit boek prachtig. We moeten het dan ook regelmatig samen met ze bekijken.