HOME

• mei 2015
  • krabbels 1 mei 2016

Fietstochtje
    Vandaag heerlijk gefietst door de Krimpenerwaard.
    Ik op mijn nieuwe fiets. Nou ja, nieuw.... Een goede tweedehands fiets.
    Mijn andere fiets was totaal op en kon slechts gerepareerd worden voor een bedrag tegen de 300 euro.
    De Nieuwe fiets reed heerlijk en ik kon weer prima gebruik maken van de 21 versnellingen.
    Het was prachtig in de polder: Alles fris groen, de meerkoeten aan het broeden, zwanen met eieren en jonge ooievaartjes die net over de rand van het nest konden kijken.
    ooievaar (51K) We hadden een tochtje van ongeveer 25 kilometer in gedachte. Helaas kwamen we tussen Stolwijk en Vlist voor een afgesloten weg te staan, waardoor we weer een stuk dezelfde weg terug moesten.
    Hierdoor verviel ook ons plan om in Vlist te gaan lunchen. Dan maar in Haastrecht iets eten. Helaas bleek daar het restaurant gesloten te zijn i.v.m. een privé feestje.
    Dus zat er niets anders op dan flink doorfietsen en thuis iets te eten klaar te maken.
    Uiteindelijk was de fietstocht 32 kilometer lang.

krabbels 30 april 2016

Schouwburg
    Vanavond gezien het toneelstuk "Advocaat van de duivel" gespeeld door o.a. de acteurs Victor Löw, Waldemar Torenstra en George van Houts.
    Het toneelstuk gaat over de wereld van de advocatuur, waarin de zucht naar geld en macht de moraal geheel heeft verdrongen.
    De jonge ambitieuze advocaat Kevin wordt gevraagd partner te worden bij een groot en beroemd kantoor. Hij krijgt een torenhoog salaris en geniet van de roem die hem ten deel valt. Tot hij zich realiseert dat hij in een faustiaans verbond gevangen zit, zijn ziel heeft verkocht en het middelpunt is van een spel op leven en dood.

krabbels 26 april 2016

Koningsdag
    Maxima tegen Willem Alexander:"Willy zullen we morgen maar thuis blijven in plaats van naar Zwolle te gaan?
    Dan kijken we wel naar de televisie."

krabbels 25 april 2016

Winter?
    Vanmorgen 3 graden.
    Met winterjas en handschoenen aan naar de 55+ sport.
    Met Kerst was het 14 graden.

krabbels 20 april 2016

Heugelijke gebeurtenissen
    Half april waren we veertig jaar getrouwd en dat hebben we heerlijk met zijn tweeën gevierd.
    Van onze dochter hadden we als cadeautje voor het vele oppassen een overnachting met ontbijt in een jachtslot op de Mokerheide gekregen.
    limburg (50K) Ter gelegenheid van bovenstaande heugelijke gebeurtenis hebben we het verblijf met een dag verlengd.
    We troffen het met het weer. Het was fraai lenteweer en we konden dus genieten van de mooie omgeving. We waren nog nooit op de Mookerheide en in het natuurgebied "Maasduinen" geweest.
    Wat een mooie omgeving. Leuk en ontspannend om langs de Maas en over de Mookerheide te fietsen en te wandelen.
    Op een van onze fietstochtjes begaf mijn versnelling het. Het euvel was niet snel te repareren. Door de versnelling vast te zetten op een bepaalde stand kon ik toch nog aardig fietsen.
    zeeland (36K) Een hoogtepunt van ons verblijf op het slot waren het 3 gangen verrassingsmenu en het 6 gangen menu. Heel speciaal. Zelden zo heerlijk gegeten.
    Na twee dagen vertrokken we naar Schouwen Duiveland met als een doel daar een camping voor de zomervakantie te vinden en daar in een zeer luxe B & B mijn 74 verjaardag te vieren.
    Ook hier troffen we het met het weer. Slechts een dag was het wat minder, maar dat was niet zo erg, omdat we die dag hadden uitgekozen om langs allerlei campings te rijden.
    veluwe (93K) Uiteindelijk hebben we gekozen voor een kleine rustig en fraai gelegen camping, waar we al eens eerder gekampeerd hadden.
    Ook op de dagen dat we in Nieuw-Haamstede verbleven, hebben we weer heerlijk in verschillende restaurants gegeten. Speciaal wil ik de "Brasserie "Het Torentje" noemen, waar het eten meer dan voortreffelijk was.
    Na deze feestelijke dagen weer naar huis.
    We kwamen op maandag terug en vertrokken op de daarop volgende woensdag weer naar een hotel in Hoog Soeren op de Veluwe.
    We hadden daar een afspraak met onze vrienden uit Sellingen. Het leek ons een goed idee elkaar eens halverwege te ontmoeten.
    Ook nu troffen we het met het weer.
    De middag op de dag van aankomst was het prachtig zonnig. Eerst een lunch op het terras en daarna een wandeling door de bossen van Hoog Soeren.
    's Avonds heerlijk uit eten geweest.
    De volgende dag opnieuw mooi weer. Met de auto naar het park "De Hoge Veluwe" en daar fietsen en een bezoek brengen aan het Kröller Müller museum.
    Daar was het erg druk en lawaaiig. Een suppoost deelde ons mee dat ze die dag 800 studenten in huis hadden.
    Na het bezoek aan het museum nog een stukje door het park gefietst. Om een uur of vier vetrokken we weer met de auto's huiswaarts.
    Het was behoorlijk druk op de weg, waardoor we af en toe in een file terecht kwamen.
    Het waren twee zeer geslaagde dagen. Dit is voor herhaling vatbaar.

krabbels 12 april 2016

Aardbeving
    Op zaterdag of zondag skypen we meestal met onze zoon in Nepal.
    Dat was ook afgelopen zaterdag zo.
    Leuk voor onze Nepalese kleinkind was dat twee kleinkinderen bij ons aan het logeren waren.
    Die konden dus met hun nichtje in Nepal praten.
    Tijdens het skypen ging opeens luid het aardbevingsalarm af.
    Onze zoon nam kind en lap-top mee naar buiten en zodoende konden we het schrikken van het alarm en de daarop volgende acties goed zien.
    Na een minuut of tien ging iedereen weer naar binnen.
    Het was wel niet zo'n heftige schok, maar doordat het epicentrum op 2,5 kilometer lag, kwam het wel heftig over.
    Wij waren natuurlijk ook erg geschrokken.
    Maar zoals ik al eerder schreef: alles ging na niet al te lange tijd weer z'n gewone gangetje.

krabbels 9 april 2016

Dagje Den Haag
    Afgelopen week een dagje Den Haag gedaan.
    toorop (54K) Eerst koffie gedronken en geluncht bij een vriendin in Scheveningen en dan op naar het Gemeentemuseum in Den Haag.
    Daar bekeken we eerst de tentoonstelling over Jan Toorop.
    appel 1 (80K) We bewonderden het getoonde werk. Niet alles sprak ons aan, maar er waren voldende werken waar wel van kon worden genoten.
    Hierna bekeken we de toonstelling van Karel Appel.
    Daar waren ook hele mooie werken, die indruk maakten.
    Om vijf uur sloten we ons bezoek aan Den Haag af.
    Terug in Gouda gingen we eten bij "Kruim" een koffiegelegenheid / restaurant in de nieuwe bibliotheek (De chocoladefabriek). Je kunt daar voor een zeer schappelijke prijs heerlijk eten.

krabbels 5 april 2016

Jeroen Bosch
    Gisteren een bezoek gebracht aan de tentoonstelling Jeroen Bosch in Den Bosch.
    Aangezien het regende, vetrokken we later dan gepland. Gelukkig konden we met de auto naar het station worden gebracht.
    In Den Bosch aangekomen was het prachtig zonnig weer. Eerst op een terras koffie gedronken met daarbij een Bossche Bol.
    Daarna gingen we een wandeling door Den Bosch maken. Langs de route veel werken geïnspireerd op het werk van Jeroen Bosch. Helaas konden we door tijd gebrek de wandeling niet geheel afmaken.
    jeroen-bosch 2 (52K) Al wandelend ontdekten wat een prachtige binnenstad Den Bosch is. Misschien moeten we nog eens terugkomen om de wandeling af te maken.
    Tegen vieren melden we ons bij de poorten van het museum. Er stond geen wachtrij en dus konden we meteen naar de tentoonstelling, gewapend met een audio tour.
    Het was een grote overzichtstentoonstelling met veel afbeldingen van hemel, hel en hellevuur.
    De zalen waren gedompeld in een zwak licht, waardoor het voor mij moeilijk was me te oriënteren. De tekeningen waren moeilijk voor me te zien.
    Het was jammer dat er zoveel mensen waren. Eigenlijk was het te druk. Vaak stonden meer dan tien mensen voor een schilderij, zodat het soms moeite kostte om de schilderijen te bewonderen.
    Na ongeveer twee uur hielden we het voor het gezien. We hadden de tentoonstelling toen voor 90 % gezien.
    Daarna lekker Bourgondisch gegeten. De terrassen waren bijna volledig bezet. Gelukkig waren ze verwarmd, waardoor je in je overhemd buiten kon eten. Het deed Zuid-Frans aan.
    De vraag of ik deze tentoonstelling kan aanraden; dan is het antwoord negatief.
    Tip: Koop het boek van uitgeverij Taschen en geniet van de teksten en de afbeeldingen.

krabbels 31 maart 2016

Struinen bij V & D
    Ook wij zijn niet ontkomen aan de hype om voordelig bij V & D te kopen.
    Een week geleden gingen wij eens kijken of we bij V & D naar binnen konden. Wij waren er om even over drie. Om vier uur ging de zaak sluiten. Dus kon je er al niet meer in. Er stond een behoorlijke menigte voor de deuren. Een dag later opnieuw geprobeerd. Weer een massa mensen voor de deur. Zaak gesloten in verband met een technische storing.
    opheffing (68K) Afgelopen donderdag deden we een laatste poging.
    Nu konden we naar binnen. Het was druk, maar je kon wel aardig rondkijken. Wat opviel was dat spullen die op de grond waren gevallen daar rustig bleven liggen, Niemand die een poging deed iets op te rapen.
    Na een half uurtje rondstruinen hadden we een en ander bij elkaar: verf, sokken, overhemden en inpakpapier. En dat alles zeer voordelig. Overhemden van 30 naar 12 euro.
    Mijn vrouw was gisteren in de stad om boodschappen te doen bij Albert Heijn en kon het niet nalaten nog even bij V & D te kijken.
    Kennelijk waren bepaalde voorraden weer aangevuld. Ze had een mooi overhemd voor me meegenomen.
    Voorlopig heb ik geen overhemden meer nodig.

krabbels 26 maart 2016

Mattheus Passie.
    Gezien in de Schouwburg een eigentijdse bewerking van de Matthäus Passion.
    jozefzoon (21K) Theatermaker Jan Rot maakte een geheel eigen vertaling ( hertaling) van het lijdens- en sterfverhaal.
    De populaire zangeres Pearl Jozefzoon neemt verschillende recitatieven en aria's voor haar rekening. De muzikale omlijsting door Tango Extremo voegt daar een Latijns-Amerikaanse dimensie aan toe.
    De rol van evangelist / verteller werd op sublieme wijze vertolkt door Peter Faber.
    Het was een fantastische indrukwekkende voorstelling, die door het publiek werd beloond met een langdurige staande ovatie.

krabbels 22 maart 2016

Boekenweek
    Met het Boekenweek geschenk gratis met de trein naar Leeuwarden.
    Omdat we grote drukte verwachten, gaan we al om acht uur uit Gouda. De trein is al aardig vol, maar we kunnen nog een plekje vinden.
    Mata Hari (55K) Om tien voor half elf zijn we in Leeuwarden. Het Fries museum is dan nog niet open, dus gaan we eerst op Het Zaailand bij Douwe Egberts koffie drinken.
    Daarna naar het Museum. Er valt veel te bekijken. We bewonderen het prachtige gebouw, dat naast het Fries Museum ook Het Verzetsmuseum en een art-house bioscoop bevat.
    Nadat we het meeste wel bekeken hebben, lunchen we in het museum.
    Keramiek (51K) Daarna nemen we nog snel een kijkje in het Verzetsmuseum. We krijgen een indruk. Het bezoek is echter veel te kort om alles te bekijken.
    Vervolgens gaan we naar Het Keramiek museum, waar een speciale tentoonstelling is. Met behulp van een audio-tour krijgen we een heel goed overzicht van de tentoonstelling.
    En dan om half vijf weer naar het station. De trein staat er al. Omdat de trein pas over een klein kwartiertje zal vertrekken, is er nog voldoende ruimte. Vanaf Heerenveen wordt de trein overvol en vraagt de conducteur begrip te hebben. Hij noemt de trein de Boekenweek expres.
    (N.B. foto: Mata Hari)

krabbels 19 maart 2016

Joy
    Joy is een vrouw van midden twintig die niet te benijden is.
    Haar leven is één grote puinhoop: jong, gescheiden, twee opgroeiende kinderen, plus een nietsnut van een ex-man die vanwege geldgebrek nog steeds in de kelder van haar huis woont.
    joy (48K) Tot overmaat van ramp woont ook haar labiele moeder bij haar in en meldt ook haar vader zich op de stoep, nadat hij de bons heeft gekregen van zijn nieuwe vriendin.
    Toch is Joy een komedie, waarin het verhaal een bijzondere wending neemt.
    Joy doet namelijk een werelduitvinding: The Miracle Mop, een slimme zwabber, die je kunt uitwringen zonder zelf je handen vies te maken. De zwabbers zijn niet aan te slepen. Maar dan krijgt ze problemen met duistere figuren, die haar patenten op de uitvinding betwisten.
    Joy is waar gebeurd. Joy Mangano bestaat echt en zij is dankzij haar zwabbers miljonair geworden.
    Een bijzonder grappige film met fraai spel van Jennifer Lawrence.
    Het leuke van seniorenvoorstellingen op de vrijdagmiddag is, dat je daarna lekker in de stad uit eten kunt gaan.

krabbels 17 maart 2016

Kaalslag in de binnenstad
    Gisteren was ik in het centrum van Gouda om boodschappen te doen bij Albert Heijn.
    Daarna wilde ik nog even naar de Marskramer om een paar theeglazen aan te schaffen.
    marskramer (13K) Wie schetst mijn verbazing toen ik in het winkelcentrum posters zag hangen, waarop opstond dat je in verband met sluiting 30% korting kreeg bij de Marskramer.
    Als je in het winkelcentrum om je heen kijkt, zie je dat veel winkels op het punt staan te sluiten, of al gesloten zijn: Dixons, Mis Etam, Aktiesport.
    En de laatste paar maanden waren er al allerlei zaken gesloten, of was er aangekondigd dat de winkel dicht ging. Ik denk hier aan V & D, DA, Manfield, Invito, Dolcis, Scapino, Pro Sport, Buitelaar, Rodelle Mode, Kokkerie, Handyman, computerwinkel Paradigt.
    En dat is nog maar een gedeelte van wat je ziet, als je een rondje door de stad maakt.
    De winkelstraten in het centrum krijgen een heel ander aanzien.

krabbels 11 maart 2016

The lady in the van
    Als een oude zwerfster haar bus niet langer op de openbare weg mag parkeren, nodigt de Britse schrijver Alan Bennett haar in een opwelling uit die zolang op zijn oprijlaan neer te zetten. Hij heeft er dan uiteraard geen idee van dat ze daar, in haar bus, vijftien jaar zal blijven wonen.
    The lady in the van is het waargebeurde verhaal van de enigszins vervuilde, dakloos geworden Miss Shepherd die in de jaren zeventig met haar busje in de chique Londense wijk Camden rondzwierf.
    Zij blijkt echter geen gemakkelijke gast. Ze stinkt, heeft geen toilet in de bus en is niet al te schoon als zij Bennetts badkamer gebruikt.
    Daarnaast maakt ze van haar hart bepaald geen moordkuil. Buurtbewoners die haar met Kerst eten komen brengen, worden afgesnauwd. Ook Bennett komt maar moeilijk meer te weten over het vorige leven van zijn logé.
    Hoewel Miss Shepherd voor overlast zorgt, is Bennett als schrijver ook gefascineerd door haar. Zij blijkt een onuitputtelijke bron van verhalen die hij gretig gebruikt in zijn werk.
    Stralend middelpunt van de film is Maggie Smith, die we in Nederland kennen van haar rol als professor Anderling in de Harry Potter reeks.
    Het is een schitterende film. Soms hilarisch, soms ontroerend.

krabbels 6 maart 2016

Youth
    Gezien Youth.
    Een film van Paolo Sorrentino.
    Na de première in Cannes waren critici unaniem lyrisch. Het is een film met Hollywoodsterren als Michael Caine en Harvet Keitel. Zij stelen de show als krasse knarren die hun pensioen doorbrengen in een luxe kuuroord in Zwitserland.
    youth (7K) Caine speelt de wereldberoemde Britse componist en dirigent Fred Ballinger.
    De Britse koningin wil hem in Londen ridderen en nog één keer zijn bekendste werk laten opvoeren. Maar daar heeft Ballinger helemaal geen zin in. Liever ligt hij in het zwembad met zijn oude Amerikaanse vriend, de gevierde scenarioschrijver Mick Boyle. die aan zijn laatste script werkt.
    Ze genieten ervan het Zwitserleven en kunnen vrijuit spreken over hun ouderdomskwalen.
    Ouderdom en afscheid zijn belangrijke thema's in de film, maar ook de kracht van ons geheugen en van de liefde.
    We hebben genoten van deze indrukwekkende film. Naast ernstige thema's zit er ook veel humor in de film.